Clickbait (połączenie słów click – pol. kliknięcie i bait – pol. przynęta) to w skrócie określenie krzykliwych nagłówków lub haseł, często połączonych z szokującym zdjęciem. To wszystko ma zachęcić odbiorców do kliknięcia i wejścia na stronę , zalajkowania, udostępnienia lub zainteresowania. Technika ta bazuje na stworzeniu tak przyciągającego tytułu, żeby nawet najmniej istotny artykuł zyskał kliknięcie . Najczęstsze nagłówki: „sprawdź!” , „musisz zobaczyć!” lub pytającą – „jak ona to zrobiła?” , „czemu on to powiedział?” , „czy nie pokazała za dużo?” itp. - w formie rozkazującej. Wzbudzają ciekawość, nie dając konkretnej odpowiedzi. CIEKAWOŚĆ = KLIKNIĘCIE Jeśli chodzi treść, to kiedyś pod takimi nagłówkami kryły się często zwykłe i niezbyt sensacyjne materiały . Portale i serwisy walcząc o ruch i czytelników coraz częściej przekraczają tę granicę podają pod nagłówkami treści nieprawdziwe lub podkręcone. Przez to clickbait to nie tylko nagłówek, ale również
--> Clickbait pozwala na zdobycie stosunkowo dużej ilości kliknięć i odsłon bardzo tanim kosztem. Autor materiału nie musi się wielce starać, aby przekazać rzetelną informację. Wystarczy odpowiedni nagłówek, aby „złapać kliknięcia” niezależnie od jakości zawartości. --> Większa ilość odsłon i kliknięć przekłada się natomiast na większy ruch i tym samym zyski z reklam . --> N iektóre portale bazują już tylko i wyłącznie na takich treściach , przez co zabierają czytelników porządniejszym portalom(tania sensacja, krew, szok i sex sprzedają się przecież najlepiej). Portale tracące czytelników sięgają po te same łatwe techniki i koło się zapętla. --> Popularność clickbaitu wynika z podatności na manipulację. --> Przeglądanie stron w pośpiechu sprawia, że wyłapujemy przede wszystkim treści, które działają na naszą podświadomość, budząc ciekawość i zainteresowanie od strony wizualnej – tytuł i zdjęcie. --> Nasza podświadomość bardziej zainteresuje się okr
Komentarze
Prześlij komentarz